loading...
loading...

Penswastaan liga masih samar

TUNKU ISMAIL

PENAUNG Diraja Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim menjelaskan beberapa perkara mengenai penswastaan liga yang akan dijalankan bermula musim depan dilihat masih samar jika masih terdapat  campurtangan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

“Terus terang saya katakan, kita masih belum boleh menswastakan liga jika sehingga 40 peratus hasil penyiaran akan dibolot FAM.

“Mengapa perlu sehingga 40 peratus hasil yang berjumlah lebih kurang RM30 juta, sedangkan liga diuruskan oleh Liabiliti Terhad Bola Sepak Malaysia (FMLLP),” katanya di laman Facebook Johor Southern Tigers, semalam.

Menurutnya, jika perkara itu diteruskan dibimbangi akan mengakibatkan kerugian kepada kelab tempatan yang tidak mempunyai dana kukuh.

“Pada pandangan saya, pasukan yang boleh diswastakan adalah pasukan kaya seperti Felda, Terengganu, Pahang dan Selangor tetapi pasukan lain termasuk JDT akan menghadapi masalah jika mengikut model penswastaan dicadangkan sekarang.

“Oleh itu, kalau hendak diswastakan liga tetapi pasukan bertanding berterusan ‘dirompak’, lebih baik tak payah,” katanya.

Dalam pada itu, Tunku Mahkota Johor turut menyangkal khabar angin kononnya ada hartawan Arab atau China yang berhasrat membeli kelab bola sepak tempatan.

Katanya, tiada sesiapa yang akan membazirkan duit seperti itu melainkan untuk tujuan perjudian.

“Tiada ahli perniagaan yang berjaya ingin melabur dalam kelab yang tidak menguntungkan.

“Tiada sesiapa yang akan buat kerja gila membuang duit seperti itu, melainkan kasino,” katanya.
Previous
Next Post »
loading...