loading...
loading...

Tempat Menarik Dan Percutian Di Selangor dan Kuala Lumpur


Selangor sememangnya antara syurga perlancongan di Malaysia. Admin kongsikan beberapa senarai tempat dan perlancongan menarik di Kuala Lumpur dan Selangor. So, boleh la parents get ready nk ambik cuti dan bawa anak-anak kesayangan pergi bercuti bila tiba waktu cuti sekolah nanti.

Tempat Menarik Dan Percutian Di Selangor


1- Kuala Lumpur International Airport

Tempat Menarik Dan Percutian Di Selangor - KLIA Airport

Kuala Lumpur International Airport (KLIA) terletak di Sepang, dibuka pada tahun 1998. Lokasinya adalah sekitar 50 kilometer dari ibukota, Kuala Lumpur. KLIA dibina dengan kos $ 3.5 billion.


2- Pulau Ketam
Tempat Menarik Dan Percutian Di Selangor ,Pulau Ketam

Pulau ini merupakan kampung nelayan yang menarik pengunjung dengan suasana desa yang unik. Anda boleh manaiki bot, menginap di homestay, memancing dan melihat burung.


3- Sunway Lagoon Water Park

Tempat Menarik Dan Percutian Di Selangor - Sunway Lagoon Water Park

Sunway Lagoon Water Park merupakan taman tema air pertama air bakuyang terdapat di Malaysia. Banyak sukan dan permainan yang berasaskan air terdapat di sana. Anda juga boleh membeli belah dan menginap di hotel.


4- Batu Caves

Batu Caves

Terletak 15 km sebelah utara Kuala Lumpur. Sebuah tarikan pelancongan yang popular, terutama ketika festival Hindu – Thaipusam, yang jatuh pada akhir Mac setiap tahun. Kuil Hindu terletak di Gua Utama yang mempunyai 272 anak tangga.


5- Mines Wonderland
Mines Wonderland

Sebuah taman yang menarik dengan tema Musical Fountain, Rumah Salju, trem, dan pelbagai jenis permainan . Pada malam hari gemerlapan anda boleh merasai susasa yang menakjubkan dengan persembahan multimedia dan cahaya laser.


6- Paya Indah Wetlands
Paya Indah Wetlands


Merupakan taman eko-pelancongan seluas sekitar 3.100 hektar yang terletak di Kuala Langat. Tempat ini menggabungkan teknologi pertanian moden bagi mencipta suatu ekosistem yang seimbang.


7- Zoo Negara
Zoo Negara

Merupakan zoo kebangsaan pertama di Malaysia. Ia telah dibuka pada tahun 1963. Sampai sekarang, zoo negara dimiliki dan dikendalikan oleh Zoological Society Malaysia. Zoo Negara merupakan tarikan yang menarik untuk dilihat oleh pengunjung.


8- Litar Antarabangsa Sepang

Litar Antarabangsa Sepang

Litar Antarabangsa Sepang merupakan litar sukan motor Malaysia yang terbaik dan mempunyai kemudahan terbesar dari jenisnya di dunia. Litar ini boleh menampung 130,000 penonton pada satu-satu masa.


9- Wet World, Shah Alam
Wet World, Shah Alam

Terletak di Shah Alam. Wet World merupakan taman tema air yang sangat menyeronokkan. Ia juga terletak bersebelahan dengan Tasik Shah Alam dan akuaria, jadi keluarga boleh juga melawati kawasan tersebut. Pastinya, pengunjung akan merasa puas apabila memasuki ke kawasan Wet world ini.


10- Taman Botani Negara Shah Alam/ Taman Pertanian Bukit Cherakah

Taman Botani Negara Shah Alam/ Taman Pertanian Bukit Cherakah

Terletak di Shah Alam. Sangat menarik dan strategik serta penuh kehijauan. Terdapat pelbagai aktiviti boleh dilakukan disana. Berbasikal, flyfishing,camping dll.Selain itu rumah 4 musim dan taman rempah ratus juga menarik perhatian. Selain itu SkytrexAdventure Park juga menawarkan aktiviti riadah lasak lain seperti Big thill

-Terdapat 23 cabaran yang perlu ditempuhi dalam masa 1 jam 30 minit – 2 jam.
 -Bayaran untuk 12 tahun ke atas adalah RM45/pax dan 12 tahun ke bawah RM25/pax.
Little Adventure
 -Terdapat 15 cabaran yang perlu ditempuhi dalam masa 30minit-1 jam
 -Bayaran adalah RM35/pax bagi semua peringkat umur
Extreme Challenge
 -Terdapat 21 cabaran yang perlu di tempuhi dalam masa 1 jam 30 minit – 2 jam.
 - Bayaran adalah RM50/pax bagi semua peringkat umur

Jualan tiket dewasa (12 – 54 tahun)-RM 3.00

Jualan tiket kanak-kanak (6 – 11 tahun)-RM 1.00

Pelawat warga emas (55 tahun keatas)-RM 1.00

Pelawat berumur 6 tahun dan ke bawah, rumah anak yatim dan Orang Kurang Upaya-Masuk Percuma

KAUNTER RUMAH IKLIM EMPAT MUSIM

Jualan tiket dewasa (12tahun dan ke atas)- RM 3.00

Jualan tiket kanak-kanak (4-11 tahun)-RM 1.00

Pelawat berumur 4 tahun dan kebawah dan Orang Kurang Upaya- Masuk Percuma

BAYARAN TEMPAT LETAK KENDERAAN

Kereta-RM 3.00

Motorsikal-RM 1.00
website- http://www.tbnsa.gov.my/web/guest/home



11- Bukit Jugra

Bukit Jugra

Terletak di Banting, Selangor. Merupakan tempat yang terkenal untuk sukan Paragliding tempat iaitu permainan luncur udara bagi Negeri Selangor. Rumah api pun ada di sini.


12- Pantai Morib, Banting Selangor

Pantai Morib, Banting Selangor

Pantai Morib menjadi tumpuan kerana anda berpeluang melihat pemandangan matahari terbenam di sini. Sebab itulah Goldcoast Sepang dibangunkan di Sepang, semata-mata untuk menikmati keindahan dan suasana matahari terbenam! Sejak tahun 2010, Pantai Morib telah berubah menjadi lebih baik, dengan idea lanskap yang menarik untuk riadah sekeluarga. Datanglah ke Morib!


13- Sepang Gold Coast dan Pantai Bagan Lalang

Tempat Menarik Dan Percutian Di Selangor - Sepang Gold Coast dan Pantai Bagan Lalang

Bagan Lalang is a beach destination near Sungai Pelek town in Sepang district, about 60km from Kuala Lumpur. Once a quiet fishing village, the Sepang Gold Coast integrated resort development has transformed the area into a booming holiday retreat; the Golden Palm Tree Sea Villas the first of a series of luxury hotel and apartment projects. Meanwhile, international visitors transiting at Kuala Lumpur International Airport (KLIA) 30km away have a convenient spot for a quick sojourn as they await the next flight out. Finally, sunny weather, calm sea, beautiful scenery and easy access from KL enhances the travel appeal to this tropical getaway.


14- I City Shah Alam & I City Water World

I City Shah Alam & I City Water World


The WaterWorld @ I-City theme park is located within the grounds of the technology based hub of I-City in Shah Alam Selangor.
WaterWorld @ I-City is the latest addition for the splash happy citizens of Selangor with its family orientated water park rides and facilities providing a fun filled environment for all the family. A great day out.

WaterWorld @ I-City, Jalan Multimedia 7/A, City Park, I-City 40000 Shah Alam, Selangor, Malaysia
GPS Latitude - 3.06519
GPS Longitude - 101.483241


15- Bukit Melawati

Bukit Melawati

Berbicara tentang  Bukit Malawati pasti terbayangkan Rumah Api yang masih berdiri teguh di puncak Bukit Melawati. Selain Rumah Api yang dibina pada tahun 1907, pengunjung yang datang juga berpeluang untuk melihat kesan sejarah lain ini seperti Meriam purba, Batu Hampar, Perigi Beracun, dan Muzium Sejarah Kuala Selangor yang dulunya adalah kediaman rasmi Pegawai Daerah Kuala Selangor. Di puncak bukit ini juga terdapat Balai Cerap iaitu tempat melihatnya anak bulan bagi menentukan tarikh bermula Ramadhan dan Syawal.


16. Kelip-Kelip Kampung Kuantan

Kelip-Kelip Kampung Kuantan


Kampung Kuantan adalah sebuah perkampungan kecil yang dikelilingi oleh pohon-pohon kelapa dan kelapa sawit. Kampung ini terletak kira-kira 56km dari Kuala Lumpur dan 9km dari Kuala Selangor. Kampung yang indah dan permai ini sangat sesuai untuk mereka yang inginkan suasana tenang untuk beristirehat and melapangkan fikiran, jauh daripada hiruk-pikuk dan kesibukan kota. Di kawasan berhampiran, terdapat beberapa tempat pelancongan yang menarik seperti Bukit Malawati yang bersejarah dan Taman Alam Kuala Selangor yang mempunyai pelbagai spesis burung-burung.


17. KidZania KL

KidZania KL

KidZania KL merupakan satu tempat perlancongan baru di Kuala Lumpur. Andai anda inginkan anak-anak anda merasa pengalaman menjadi seorang dewasa seperti pemandu kapalterbang, pelayan restoran, jururawat, pembaca berita, pekerja bank dan banyak lagi... ini adalah tempat yang paling sesuai sekali.

Bayaran masuk
Ages: 0 – 1 Baby Free
Ages: 2 – 3 Toddler RM 35
Ages: 4 – 17 Kid (Malaysian) RM 60
Ages: 4 – 17 Kid (International) RM 75
Ages: 18 – 59 Adult (Malaysian) RM 35
Ages: 18 – 59 Adult (International) RM 50
Ages: 60+ Senior RM 30

Lokasi
Curve NX, No. 18, Jalan PJU7/5  Mutiara Damansara, 47810 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
+60 1-300-88-5439


18. Sg. Chiling at Kuala Kubu Baru (Sungai Chiling Fish Sanctuary)

 Sg. Chiling at Kuala Kubu Baru (Sungai Chiling Fish Sanctuary)

Terletak di Kuala Kubu Bharu, jalan menghala ke Fraser Hill. Perjalanan dari bandar Kuala Kubu Bharu menghala ke Fraser Hill. Landmark yang penting anda perlu cari ialah Empangan Kuala Kubu. Sg Chiling terletak lebih kurang 10 KM dari empangan tersebut.




Apa yang menarik disini ialah anda akan menikmati kehijauan dan ketenangan, camping aktiviti dan bermandi manda di air terjun, bermain dengan ikan kelah serta berkhemah.



Coordinates dan map
East 101 45.05' North 03 35.71'


19. Homestay Kampung Sungai Haji Dorani, Sungai Besar




-10 kilometer dari Pekan Sungai Besar atau 35 kilometer dari Pekan Sekinchan.

-Home Stay diwujudkan oleh penduduk kampung tersebut bagi menawarkan sesuatu yang istimewa kepada para pelancong yang ingin merasai pengalaman tinggal dikampung.

-Rumah ini walaupun kecil tetapi ia dilengkapi dengan semua kemudahan asas untuk pengunjungnya.

-Pengunjung yang menginap disini akan dihidangkan dengan keistimewaan tertentu seperti dihidangkan makanan tempatan, dibawa bersiar-siar ke sawah & kebun dusun berdekatan, dan juga akan disajikan dengan persembahan tarian dan nyanyian oleh kumpulan kebudayaan kampung.

Untuk pertanyaan anda bolehlah menghubungi En. Abdul Rahman Bin Daud (+6013-6077025).

Lokasi
PT 1, Kampung Haji Dorani, Sungai Panjang, 45300, Sungai Besar, Selangor
Malaysia
+60 16-374 3801

Homestay Kampung Sungai Haji Dorani, Sungai Besar

Homestay Haji Dorani
Pusat Aktiviti Homestay,
Jalan Parit Dua, Sungai Haji Dorani,
Sungai Besar,
45300 Sabak Bernam,
Selangor.
Tel: +6013-6077025 (Mr. Abd. Rahman Daud), +603-3210846
Email: doranihomestay@yahoo.com
Website: Dorani Homestay, Dorani Homestay
Package Rate: MYR 250.00 per person, with a minimum of 5 person per group

This package included accommodation at foster family's home with breakfast, lunch and dinner, traditional rice processing activities, traditional making of Malay delicacies, batik painting, kite flying, fishing at the paddy field, a night village tour through the paddy fields, visitation to the local food factories and mango orchard, and firefly observation. More details should be provided as I go through these activities later on.


SELAMAT BERCUTI DAN JOM KITA ENJOYYYY!!!!

Previous
Next Post »
loading...