loading...
loading...

Ahmad Maslan: Saya sendiri buat 3 kerja

Selepas dikritik keras kerana bercakap tentang dua kerja rakyat Malaysia bagi menampung kos sara hidup tinggi, Datuk Ahmad Maslan hari ini tampil mempertahankan kenyataan itu.
Malah, katanya, beliau sendiri melakukan tiga pekerjaan dalam kerajaan dan partinya Umno.
“Saya ada 3 kerja: anggota parlimen, timbalan menteri, ketua penerangan Umno. Ramai dah di Malaysia yang buat #2Kerja.
“Berusaha gigih cari rezeki yang halal,” kata timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri.


Astro Awani semalam melaporkan melakukan dua kerja bagi menampang kos hidup yang makin meningkat digalakkan kerajaan dan bukan alaman luar biasa, seperti di negara-negara lain.
"Saya rasa ia (dua pekerjaan) bukanlah satu kesalahan, (walaupun) Malaysia ada peraturan, ia satu cara bagi menangani kos sara hidup juga. Walaupun kerja waktu pejabat (dari jam 8 pagi ke 5 petang), masih boleh buat online business, asalkan datang kerja dengan tidur yang cukup. Online business boleh buat weekend juga.
"Kerajaan telah melancarkan dua perkara; e-usahawan dan e-rezeki... boleh lihat portal... ia (dua pekerjaan) selaras dengan apa yang dibuat oleh peringkat kerajaan," beliau dipetik sebagai berkata ketika ditemui di Majlis Sesi Ramah Bersama Usahawan Johor di Johor Bahru.
Mengulas kenyataan kontroversinya itu, beliau juga berkata beliau bercakap berkaitan dua kerja ketika ditanya wartawan, dalam konteks perniagaan atas talian.
“Jika kerja sedia ada waktu siang, boleh business online waktu malam dan hujung minggu asal tak jejas prestasi, boleh tambah pendapatan,” katanya.
Beliau bagaimanapun berkata terdapat peraturan yang perlu diikuti bagi pihak yang bekerja tetap.
“Untuk yang kerja sendiri, tak ada isu,” katanya.
Pagi menyawit, petang kedai runcit'
Dalam siri tweet menggunakan hashtag #2kerja hari ini, beliau juga menjelaskan orang kampung sudah biasa dengan amalan itu.
“Pagi menyawit, petang kedai runcit. Pagi menoreh, petang menyawit. Pagi ambil upah menebas, petang bertukang buat rumah,” jelasnya.
Sementara itu, Ahmad juga menegaskan bahawa pemimpin pembangkang juga melakukan banyak kerja seperti Datuk Seri Wan Azizah Ismail yang menjadi anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kajang, anggota parlimen dan ketua pembangkang.
Begitu juga dengan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, kata Ahmad lagi.

Previous
Next Post »
loading...