loading...
loading...

Cara Untuk Memotivasi Diri


Motivasi bukan sesuatu yang mudah untuk datang, terutama jika keadaan sekeliling anda tidak menuntut anda untuk sentiasa mempunyai motivasi diri. Anda menyedari yang motivasi merupakan kunci utama untuk pelbagai aktiviti manusia. Anda tidak boleh main-main di sekolah, jika tidak anda mungkin tidak akan dapat masuk universiti, dan seterusnya anda tidak akan mendapat pekerjaan. Dan apabila sudah bekerja, makan gaji atau kerja sendiri, anda tidak boleh tinggalkan kerja dan duduk berehat di rumah. Anda perlu lakukan seperti apa yang anda lakukan di sekolah dahulu: mematuhi tarikh akhir, menyiapkan laporan, dan sebagainya. Secara umum, menjalani kehidupan dengan bertenaga.
Bagaimana anda boleh memberi motivasi kepada diri sendiri? Bagi kebanyakan orang yang telah terbakar, ianya sangat sukar untuk dicapai. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa petua yang boleh anda pertimbangkan apabila anda merasakan diri anda sudah tidak larat lagi untuk pergi lebih jauh atau lebih lanjut:
- Tahu apa sebenarnya yang anda mahu. Apa yang anda motivasikan diri anda untuk lakukan? Adakah anda hanya mahu menyelesaikan kerja, atau adakah anda mahu mendapatkan wang yang banyak? Tetapkan matlamat yang nyata, atau sekurang-kurangnya matlamat yang mampu dicapai. Jika anda tahu apa yang anda mahu, anda boleh mencapainya, dan anda boleh memotivasikan diri anda untuk mendapatkannya.
- Tetapkan tujuan untuk usaha yang anda lakukan. Masalah dengan ramai orang adalah mereka bekerja keras tetapi mereka tidak tahu apa yang hendak dicapai. Adakah mereka mahu wang? Adakah mereka bekerja ke arah wang? Adakah anda mahu wang, atau apakah tujuan mencari wang? Berikan diri anda tujuan yang nyata supaya anda tahu untuk apa anda berusaha.
Berusaha untuk mendapat wang yang banyak adalah matlamat kosong; berusaha untuk wang supaya anda boleh mendapatkan rumah yang baik dan kereta yang bagus mungkin lebih nyata; berusaha untuk mendapat lebih banyak wang supaya anda boleh membantu adik-beradik memasuki universiti, untuk ibu bapa menikmati persaraan mereka, dan sebuah rumah yang lebih baik untuk keluarga, dan mungkin sebuah kereta mewah untuk diri sendiri… adalah lebih nyata.
- Bercuti dan berehat. Kadang-kadang anda perlu menjauhkan diri dari semuanya untuk seketika. Luangkan masa untuk diri sendiri, dan dapatkan pandangan orang luar tentang situasi anda.
Jika anda mula lebih kerap penat, badan anda mungkin memberitahu anda supaya perlahan sedikit, ambil cuti untuk memulihkan tenaga.  Sekurang-kurangnya pergi bersiar-siar. Anda mungkin mahu mengetepikan sedikit masa setiap hari untuk anda cas semula diri, supaya anda tidak sentiasa dibebani dengan kerja.
- Jangan takut untuk mengatakan tidak apabila anda diberikan tugasan lain. Kadang-kadang anda mungkin mempunyai terlalu banyak kerja dan anda merasa sangat stres sehingga sampai ke satu titik di mana anda berputus asa dan tidak lagi mahu buat kerja. Pastikan kerja anda berada di tahap yang terurus. Anda perlu kekal waras untuk terus bekerja dalam jangka masa yang panjang.
Beri ganjaran kepada diri sendiri untuk sesuatu pencapaian. Rancang percutian untuk diri sendiri, atau berjanji untuk membawa diri anda menonton filem jika anda berjaya menyiapkan kerja anda. Ganjaran yang kecil seperti makanan ringan dan secawan coklat panas pun berkesan juga.
Previous
Next Post »
loading...